Tuesday 26 March 2013

Benteng keselamatan timur Sabah


NAJIB dan isteri, Datin Seri Rosmah Mansor bersama anggota komando VAT 69 ketika meraikan Sambutan Hari Polis ke-206 di Pusat Latihan Polis, Kuala Lumpur semalam. Turut sama hadir ialah Hishammuddin (barisan tengah, lima dari kanan) dan Ismail (kanan Najib).


KUALA LUMPUR - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan pewujudan Zon Selamat Sabah Timur atau Eastern Sabah Safety Zone (ESSZONE) yang meliputi 10 daerah sebagai memberi asas perundangan kepada Eastern Sabah Security Command (ESSCOM) berkuat kuasa semalam.
Beliau memberitahu, kawasan ESSZONE meliputi Kudat, Kota Marudu, Pitas, Beluran, Sandakan, Kinabatangan, Lahad Datu, Kunak, Semporna dan Tawau.
Menurut Najib, ESSZONE ditubuhkan setelah mendapat perkenan Yang di-Pertuan Agong dan ia diwujudkan bagi memelihara hak demokratik serta proses demokrasi penduduk Sabah selain mengukuhkan keselamatan, ketenteraman awam dan kesejahteraan di kawasan timur negeri itu.
"Sepuluh daerah berkenaan akan ditadbir oleh satu jawatankuasa yang ditubuhkan menurut Peraturan-Peraturan Pemeliharaan Keselamatan Awam 2013 yang digubal oleh Menteri Dalam Negeri," katanya ketika berucap pada Majlis Sambutan Peringatan Hari Polis ke-206 di sini semalam.

No comments:

Post a Comment