Thursday 28 March 2013

Kisah Pokok Gharqad | Pokok Yahudi


Reactions: 
0
Pokok Gharqad juga dikenali Pokok Yahudi merupakan pokok yang memainkan peranan besar dalam peperangan di antara orang Islam dan Yahudi. Berikut ialah info dan Kisah Pokok Gharqad

Gharqad (Arab) atau Wolfberry (UK) atau Snowberry (US) atau Boxthorn (Afrika) atau Pokok Ceri (Kamus Melayu) atau Goji Berry (China) atau Mede Berry atau Barbary Matrimony Vine atau Bocksdorn atau Duke of Argyll's Tea Tree atau Murali (India) atau Red Medlar atau Matrimony Vine atau Tibetan Goji atau Himalayan Goji. Semua inilah pokok yang sama dalam genus Licium, family Solanaceae, order Solanales dan dalam kingdom Plantae.

Kisah Pokok Gharqad | Pokok Yahudi

Nabi s.a.w. bersabda dalam sebuah hadis sahih yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari, Muslim dan al-Tirmidhi bermaksud:
"Tidak akan berlaku kiamat sehinggalah akan berlaku peperangan di antara orang Islam dan Yahudi, maka pada waktu itu (tentera) Yahudi akan dibunuh oleh (tentera) Islam, sehingga apabila orang Yahudi berselindung di sebalik batu dan pokok, lalu batu dan pokok itu akan bersuara dengan katanya: 'Wahai Muslim, wahai Hamba Allah, di belakangku ini ada Yahudi, marilah bunuhnya', kecuali POKOK GHARQAD (yang tidak bersuara), kerana sesungguhnya ia merupakan pokok Yahudi".

"The hour will not come until the Muslims fight against the Jews and kill them. The Jews will seek shelter behind stones and trees, but the stone or the tree will speak: servant of God, there is a [die-hard] Jew behind me, so come and kill him! But the Gharqad tree will not speak out because it is partial to the Jews."

Saheeh Muslim

Hadis ini menceritakan tentang peristiwa akhir zaman iaitu waktu hampir kiamat.  Pada waktu itu tentera Yahudi yang dipimpin oleh Dajjal akan berperang dengan orang Islam. Dalam peperangan itu, orang-orang  Islam akan dapat membunuh dan menewaskan orang Yahudi sehinggakan apabila mereka berselindung di sebalik mana-mana batu dan pokok untuk menyelamatkan diri,  maka dengan izin Allah pokok dan batu akan memberitahu tentera Islam tentang Yahudi yang berlindung di sebaliknya.  Akan tetapi satu pohon yang tetap berdiam diri dan akan bersekongkol dengan Yahudi iaitu pohon yang bernama Gharqad iaitu Pohon Yahudi.

Kisah Pokok Gharqad | Pokok Yahudi

Pokok Yahudi. Bagaimanakah rupa dan bentuk pokok Gharqad. Ada yang menyatakan bahawa ia pokok Krismas, dan ada pula yang menyatakan bahawa ia pokok ru, pokok kaktus dan sebagainya. Moga gambar pokok Gharqad yang dipapar di sini dapat menyelesaikan kekeliruan tentang gambaran pokok Gharqad. [SUMBER]

Pokok ini adalah sebahagian daripada kehidupan Yahudi. Namun begitu, anda jangan terkejut kerana di negara kita juga terdapat banyak spesis pokok ini yang sudah tertanam sejak zaman dahulu kala lagi. Sekiranya anda tanya generasi lama (65 tahun keatas), kesemua mereka mempunyai pengalaman tersendiri tentang pokok ceri ini. Sehinggakan terdapat lawak jenaka di kalangan masyarakat Melayu mengenai pokok ceri ini. Ianya sinonim dengan bisnes dan upah taip borang.

Pada zaman dahulu, terdapat ramai orang yang buat bisnes di bawah pokok ceri dengan mengambil upah menaip borang-borang kerajaan. Ini kerana , pada zaman dahulu, terdapat ramai warga Malaya yang buta huruf. Jadi tidak hairanlah pokok ceri ini menjadi sinonim kepada bisnes taip borang. Bukan itu sahaja, malah semua jenis bisnes kecil-kecilan menjadi sinonim kepada pokok ceri. Pokok-pokok ceri ini banyak tertanam di bandar-bandar besar seperti Penang dan Malacca. Ianya juga boleh dijumpai di Port Weld (Taiping), Seremban, KL, JB dan Kuala Lipis. Jadi , ini bermaksud Yahudi pernah tinggal di Malaya. Mungkin disebabkan terlalu ramai penduduk Yahudi di sini, maka pokok ini pun ditanam dengan begitu berleluasa. Kebanyakan Yahudi ini, mereka menanam pokok-pokok ceri di halaman rumah mereka , yakni sebagai pagar. Setiap pagi Ahad , anda boleh lihat orang-orang Yahudi suka memotong cantik pokok-pokok ceri ini (trim). Ianya dipotong sehingga menjadi petak-petak seperti kelihatan macam pagar rumah.

Masyarakat Melayu begitu mudah terpengaruh dengan budaya Yahudi ini. Sekiranya anda perhatikan kepada rumah generasi tua di kampung-kampung anda , anda mungkin boleh terjumpa pokok-pokok ceri di halaman rumah mereka. Ini menunjukkan budaya peninggalan penjajah sudah terpahat di dalam hati masyarakat kita. Jadi tujuan Yahudi menanam pokok ceri setiap kali mereka bermastautin di sesuatu tempat ialah sebagai tempat mereka berlindung diri daripada tentera Imam Mahdi.

Yahudi melalui JNF telah menanam sebanyak 240 juta pokok di negara Israel. Yahudi telah mula menanam pokok secara komersial sejak tahun 1898 lagi. Ketika itu pokok-pokok gharqad yang ditanam di Israel telah dilakukan secara rahsia. Ini kerana mereka takut pokok-pokok tersebut ditebang oleh Kerajaan Othmaniah. [SUMBER]

Kisah Pokok Gharqad | Pokok Yahudi

Pokok Olimpik adalah Pokok Gharqad. Ia telah digunakan di Olimpik London 2012

No comments:

Post a Comment