Wednesday 27 March 2013

Perkasa aset ketenteraan negara



NAJIB (tengah) ketika hadir merasmikan LIMA ‘13 di Langkawi semalam. Turut kelihatan, Ahmad Zahid (dua dari kanan).


LANGKAWI – Deruman enjin pesawat yang membingitkan telinga dan gimik letupan menjadi acara pembukaan untuk menggegarkan ruang angkasa pada Pameran Maritim dan Aeroangkasa Antarabangsa Langkawi ke-13 (LIMA ‘13) di sini semalam.
Acara terhebat setiap dua tahun itu dirasmikan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dengan disaksikan beratus pegawai serta wakil penganjur yang menyertai pameran selama lima hari bermula semalam.
Najib dalam ucapannya berkata, acara terpenting dalam kalendar tahunan negara itu menjadi penanda aras buat negara dalam memperkasakan aset ketenteraan, sekali gus memberi peluang kepada pelabur meluaskan perniagaan khususnya di rantau Asia.
Katanya, sektor penerbangan dan kelengkapan ketenteraan pastinya akan melonjak pada tahun mendatang, selari dengan hasrat kerajaan untuk menjadikan Langkawi sebagai peluang bagi mana-mana pihak meluaskan pasaran dalam perniagaan.
“Program untuk memodenkan aset ketenteraan akan terus menjadi fokus utama acara, terutamanya kepada penganjur untuk mempamerkan kapal, pesawat pejuang dan senjata terkini.
“Untuk rekod, negara Asia Tenggara telah berjaya membelanjakan sebanyak 13.5 peratus ke atas aset ketenteraan mereka,” katanya.

No comments:

Post a Comment