Thursday 21 March 2013

UAE guna tenaga solar


Loji tenaga solar di Abu Dhabi dikenali sebagai Shams 1, menggunakan kira-kira 258,000 keping cermin di kawasan seluas 2.5 kilometer persegi. - AGENSI
ABU DHABI 20 Mac - Emiriah Arab Bersatu (UAE) kini melihat kepada penggunaan tenaga solar dalam usaha mengurangkan kesan rumah hijau ekoran pelepasan karbon dioksida yang banyak serta kemampuan negara ini untuk menjimatkan kos penggunaan alat jana kuasa.
Walaupun menjadi pengeluar utama minyak dunia pada masa ini, UAE tetap melancarkan operasi penggunaan tenaga solar terbesar di dunia bagi mencapai tujuan itu.
Projek termal solar berkuasa 100 megawatt di Abu Dhabi, dijangka mampu menyediakan bekalan tenaga kepada beribu-ribu kediaman di negara ini dan pada masa sama mengurangkan pelepasan kira-kira 175,000 tan karbon dioksida setahun.
Projek bernilai AS$600 juta (RM1.86 bilion) itu memakan masa selama tiga tahun untuk dibina.
Kilang tenaga solar di Abu Dhabi dikenali sebagai Shams 1, menggunakan teknologi palung keluk parabola terkini yang menyaksikan penggunaan 258,000 keping cermin dan 768 pengesan keluk parabola meliputi kawasan seluas 2.5 kilometer persegi.
Projek itu turut menggunakan penggalak kepada stim panas ketika memasuki turbin untuk meningkatkan kecekapan kitarannya.
Sistem penyejukan kering turut digunakan untuk mengurangkan penggunaan air, satu kelebihan yang diperlukan di kawasan gurun Abu Dhabi.
Penggunaan tenaga solar ketika waktu permintaan memuncak di UAE, dilihat membolehkan negara itu berjimat ekoran penggunaan alat janakuasa elektrik yang tidak digunakan pada waktu lain. - AGENSI

No comments:

Post a Comment