Tuesday 2 April 2013

Jamalul Kiram temui ketua biskop Filipina



JAMALUL KIRAM keluar dari pejabat Persidangan Biskop Katolik di Manila semalam.-AP


MANILA - Pemimpin puak pengganas Sulu, Jamalul Kiram III telah bertemu dengan Ketua Persidangan Biskop Katolik (CBCP), Jose Palma lapor akhbar dalam talian Philippine Daily Inquirer semalam.
Jamalul Kiram tiba di pejabat ketua tersebut pada kira-kira pukul 3 petang untuk mengadakan pertemuan dengan beberapa pegawai CBCP yang diketuai Palma.
Dia ditemani penasihatnya, Pastor 'Boy' Saycon.
Jamalul Kiram telah menghantar sejumlah pengikutnya yang diketuai oleh adiknya, Azzimuddie Kiram ke Lahad Datu, Sabah bagi menuntut negeri itu yang didakwa milik nenek moyang mereka.
Para pengikut Jamalul Kiram itu kemudian bertempur dengan anggota-anggota pasukan keselamatan Malaysia sehingga menyebabkan pertumpahan darah berlaku.
Kumpulan Jamalul Kiram itu menyerahkan kepada Palma beberapa dokumen termasuk tuntutannya ke atas Sabah dan isu hak asasi manusia berhubung layanan buruk terhadap imigran Filipina.
"Saya akan membaca dokumen itu. Saya juga berjanji akan mendapatkan nasihat daripada pihak yang lebih mengetahui tentang pemerintahan (berhubung isu-isu itu)," kata Palma.
Jurucakap Jamalul Kiram, Abraham Idjirani berkata, pertemuan itu diatur oleh Pengerusi Sukarelawan Menentang Jenayah dan Rasuah, Dante Jimenez.
Turut menghadiri pertemuan itu ialah anak perempuan Jamalul Kiram, Jacel Kiram.
Menurut Idjirani, Jamalul Kiram cuba untuk meyakinkan Palma berhubung tuntutannya ke atas Sabah. - Agensi

No comments:

Post a Comment