Thursday 11 April 2013

korea Utara rancang lancar peluru berpandu



BEBERAPA buah kenderaan berperisai milik tentera Amerika Syarikat digunakan dalam latihan ketenteraan dengan askar-askar Korea Selatan di Yeoncheon, di sempadan Korea Utara semalam.- AP


SEOUL - Korea Selatan semalam menyatakan terdapat kemungkinan besar tentera Korea Utara akan melancarkan sebuah peluru berpandu jarak sederhana pada bila-bila masa.
Beberapa kenderaan pengangkut peluru berpandu dilihat berada di wilayah Hamgyong Selatan di sepanjang pantai timur Korea Utara yang mungkin akan dilancarkan.
Ketua Pemerintah Tentera Amerika Syarikat (AS) di Pasifik, Laksamana Samuel Locklear menyatakan, pihaknya percaya Korea Utara telah memindahkan sejumlah peluru berpandu Musudan ke pantai timurnya.
Peluru berpandu Musudan itu mampu bergerak sejauh 3,500 kilometer dan sekali gus mengancam Pulau Guam yang mempunyai pangkalan tentera AS di Lautan Pasifik.
Menteri Luar Korea Selatan, Yun Byung-se memberitahu Parlimen, Korea Utara mungkin melancarkan sebuah perluru berpandu Musudan selepas meneliti maklumat perisikan yang diperoleh pihaknya dan AS.
Para pengendali syarikat pelancongan China juga telah menghentikan lawatan ke Korea Utara selepas ketegangan meningkat di Semenanjung Korea.
Kelmarin, Korea Utara meminta warga asing di Korea Selatan meninggalkan negara itu kerana perang nuklear semakin hampir.
Ancaman itu dibuat selepas Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu melaksanakan sekatan pengimportan barang mewah dan perpindahan wang tunai untuk tujuan program nuklear ke atas Korea Utara pada Mac lalu.
Sekatan itu dibuat setelah Korea Utara melakukan ujian nuklear ketiga pada Februari lalu. - Agensi

No comments:

Post a Comment