KEMALANGAN DI TEMPAT KERJA
PENDAHULUAN
1.
Apakah yang bezanya kemalangan ditempat kerja dan kemalangan jalan
raya? Sudah tentu kita semua dapat membezakan kedua-dua jenis
kemalangan ini iaitu kemalangan jalan raya adalah kemalangan atau
kecelakaan yang terjadi semasa kita berada di jalan raya. Manakala
kemalangan di tempat kerja adalah bencana atau kecelakaan yang berlaku
ketika di tempat kerja seperti terjatuh dari tempat tinggi semasa
bekerja di tapak pembinaan dan sebagainya. Tanpa kita sedari sebenarnya
kita lebih berisiko untuk mendapat kemalangan di tempat kerja
berbanding dengan kemalangan jalan raya.
2.
Ini kerana tempoh kita berada di tempat kerja lebih lama berbanding di
jalan raya (kecuali pemandu). Umum beranggapan kemalangan di tempat
kerja ini hanya melibatkan kerja di kawasan tapak projek pembinaan,
perlombongan dan kilang seperti kuari serta yang melibatkan kerja buruh.
Sebenarnya ia merangkumi semua tempat pekerjaan dari kerja di pejabat
hinggalah ke ladang seperti pertaniaan, perhutanan, perikanan,
pengangkutan, penyimpanan, komunikasi, perkhidmatan (gas, elektrik, air
dan kebersihan), perdagangan borong dan runcit, kewangan, hotel,
restoran dan banyak lagi.
PUNCA KEMALANGAN
3.
Pengamalan budaya kerja yang selamat dan sihat memerlukan kerjasama dan
komitmen semua pihak dalam organisasi. Golongan pekerja sering
menyalahkan pihak pengurusan kerana tidak menyediakan peralatan yang
selamat manakala pihak pengurusan menyalahkan pekerja tidak mengikut
prosedur yang ditetapkan. Jika keadaan ini berterusan dan berlaku
kemalangan ia akan merugikan kedua-dua belah pihak. Kecenderungan utama
berlaku kemalangan di tempat kerja boleh dibahagikan kepada beberapa
faktor utama iaitu punca asas dan punca langsung. Punca asas kemalangan
boleh dibahagikan kepada 3 bahagian iaitu:
a.Faktor peribadi.
Ilmu pengetahuan pekerja tidak mencukupi serta pekerja tersebut tidak
mahir dalam mengendalikanSelain itu keadaan motivasi, fizikal dan mental
yang lemah boleh mengundah kemalangan ketika melaksanakan kerja.
b.Faktor pekerjaan.
Persekitaran peralatan dan kawasan kerja yang tidak sesuai dan
rekabentuk serta rutin senggaraan yang dilakukan juga boleh menyumbang
kepada berlakunya kemalangan. Contohnya jam operasi jentera yang telah
melampaui tempoh yang ditetapkan.
c.Prestasi Penyeliaan.
Kegagalan mematuhi prosedur dan arahan yang disampaikan tidak sempurna
serta kelengkapan yang disediakan tidak mencukupi dalam melaksanakan
sesuatu kerja juga seringMengambil mudah sesuatu prosedur yang telah
ditetapkan dan peraturan yang ada tidak dikuatkuasakan.d.Polisi dan Keputusan Pengurusan. Dalam melaksanakan sesuatu prosedur dan proses kerja pihak pengurusan hendaklah mengkaji dengan lebih mendalam sebelum ia digunapakai, supaya tidak mengundang kemalangan semasa kerja dilaksanakan.
4.
Punca langsung kemalangan pula lebih menjurus kepada kelakuan tidak
selamat pekerja dan keadaan kerja yang tidak selamat. Kelakuan pekerja
yang tidak selamat ini boleh ditafsirkan sebagai melaksanakan kerja
dalam keadaan terdedah kepada hazard antaranya tidak menggunakan peralatan yang betul, tidak memakai Personal Protective Equipment
(PPE) apabila diperlukan, menggunakan peralatan serta jentera yang
tidak atau masih dalam selenggaraan, bergurau semasa kerja dan bekerja
dibawah pengaruh dadah atau alkohol. Bagi bekerja dalam keadaan tidak
selamat pula ianya lebih tertumpu kepada keadaan di tempat kerja.
Suasana tempat kerja boleh menyebabkan berlakunya kemalangan seperti
bunyi bising yang melampau sehingga menyukarkan perhubungan komunikasi
antara pekerja, sistem pengudaraan dan pencahayaan yang tidak sempurna,
ruang kerja yang tidak dihadang terutamanya bekerja di tempat tinggi dan
persekitaran yang terdedah kepada hazard seperti lubang yang tidak
ditutup.
KESAN DAN AKIBAT KEMALANGAN
5.
Kita menganggap kemalangan hanya memberi kesan buruk pada fizikal
seseorang seperti kecederaan, kecacatan dan kematian. Sebenarnya banyak
kesan negetif dan kerugian yang dialami oleh pekerja dan juga majikan.
Secara amnya kesan seperti teori Bongkah Air dan ia boleh dibahagikan
kepada kesan nyata dan kesan tersembunyi. Kesan nyata ini adalah
kecederaan atau kematian kepada pekerja dan kerosakan pada peralatan.
6.
Manakala kesan tersembunyi ini sebenarnya lebih banyak daripada kesan
nyata dan menjadi kesan yang tinggi tehadap kos keseluruhan kemalangan
yang berlaku. Antara kesan tersembunyi adalah kerugian produktiviti
serta kualiti kerja, kos pembersihan kawasan kemalangan, melatih pekerja
baru untuk melaksanakan kerja, membaiki peralatan yang rosak semasa
kemalangan, kerugian masa dan wang untuk urusan mahkamah serta tenaga
kerja untuk urusan penyiasatan kemalangan menyebabkan kerja-kerja lain
tertangguh dan banyak lagi. Untuk kesan kepada mangsa kemalangan pula
mungkin menyebabkan tekanan kehidupan dan trauma kepada mangsa serta
keluarga.
LANGKAH PENCEGAHAN
7.
Terdapat pepatah menyatakan mencegah lebih baik dari merawat. Dalam
mencegah kemalangan ini, pelbagai teori telah dikeluarkan oleh pihak
yang berkaitan dan yang paling popular adalah prinsip pencegahan yang di
keluarkan oleh Kementerian Buruh dan Perkhidmatan Kebangsaan UK 1956.
Walaupun ianya telah hampir separuh abad tetapi masih relavan, antara
prinsip tersebut adalah:
a.Kerjasama pengurusan dengan pekerja mestilah berterusan dan bersungguh-sungguh.
b.Pemimpin tertinggi dan semua peringkat mestilah menyokong langkah keselamatan yang dilaksanakan.
c.Dasar keselamatan dan kesihatan hendaklah jelas dan diketahui oleh semua peringkat.
d.Pengetahuan dan kaedah terbaik mestilah digunakan.
8. Selain itu dalam mengawal kejadian kemalangan yang berlaku, terdapat juga teori mengawal hazard iaitu dengan menghapuskan hazard dari tempat kerja, mengalihkan hazard
ke tempat lain, kawalan kejuruteraan dengan mengunakan peralatan
tertentu seperti kipas ekzos untuk mengalihkan udara kotor, kawalan
pentadbiran dengan membuat prosedur tertentu dan akhir sekali adalah
penggunaan PPE.
KESIMPULAN
9.
Keselamatan dan kesihatan di tempat kerja perlu dititik beratkan kerana
ia banyak memberi kesan yang baik kepada pekerja dan organisasi. Untuk
merealisasikan perkara ini perlu wujud kerjasama yang erat antara
organisasi dengan pekerja. Peningkatan pengetahuan, kemahiran dan
penguatkuasaan secara berterusan sangat penting dalam menjamin suasana,
keadaan dan kelakuan kerja yang selamat dapat diwujudkan. Keselamatan
dan kesihatan pekerja perlulah diberi keutamaan dari segala-galanya.
No comments:
Post a Comment