PERANAN DAN TANGGUNGJAWAB MAJIKAN DALAM PENCEGAHAN KEMALANGAN DI TEMPAT KERJA
Majikan atau pihak pengurusan atasan merupakan tonggak utama dalam memastikan kejayaan sesuatu program pencegahan kemalangan di tempat kerja. Ianya berkait rapat dengan:
- pengetahuan tentang aspek keselamatan dan kesihatan di tempat kerja
- sikap
- komitmen
- harapan
- peruntukan yang dilaburkan
TANGGUNGJAWAB MAJIKAN
- Menyediakan dasar keselamatan dan kesihatan pekerjaan secara bertulis mengenai dasar am mengenai keselamatan dan kesihatan, organisasi, perkiraan, langkah-langkah keselamatan dan kesihatan di tempat kerja.
- Menubuhkan jawatankuasa keselamatan dan kesihatan bagi organisasi yang mempunyai 40 orang pekerja atau lebih.
- Menggaji atau melantik seorang pegawai yang kompeten untuk bertindak sebagai Pegawai Keselamatan dan Kesihatan bagi organisasi tertentu seperti yang telah ditetapkan dalam Peraturan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (Pegawai Keselamatan Dan Kesihatan) 1997, atau apabila diarahkan oleh Ketua Pengarah, Jabatan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan.
- Menyediakan maklumat, arahan dan penyeliaan bagi memastikan keselamatan dan kesihatan terjamin.
- Menyedia dan menyelenggara tempat dan sistem kerja supaya selamat dan sihat.
- Mengatur perolehan, penggunaan, pengendalian, penyimpanan, pengangkutan dan pelupusan bahan-bahan secara selamat.
- Menyediakan kemudahan kebajikan kepada pekerja seperti bilik rehat pekerja, tempat makan yang sesuai dan kemudahan kecemasan.
- Mengadakan pengawasan (surveillance) perubatan untuk pekerja yang terdedah kepada hazard tertentu di tempat kerja.
- Mengadakan latihan induksi dan latihan dalam perkhidmatan dari masa ke semasa.
- Melaporkan kejadian kemalangan dan penyakit pekerjaan kepada pihak yang berwajib.
- Menyediakan rekod-rekod keselamatan dan kesihatan.
- Membekalkan kelengkapan atau pakaian perlindungan peribadi (PPE) yang sesuai dan berkesan.
No comments:
Post a Comment