Bicara al-Allamah Yusuf al-Qaradhawi, pengerusi Kesatuan Ulama Islam
Sedunia tentang 'Hudud Dalam Wacana Feqh Masa Kini' yang disiarkan oleh
setesen satelit, al-Jazeera, telah memberikan garis panduan asas
berkenaan kaedah perlaksanaan hukum tersebut dalam masyarakat.
Garis
panduan tersebut-yang dirumuskan daripada pengamatan beliau terhadap
pendekatan Nabi SAW dalam melaksanakan hukum hudud-sangat penting dari
segi menyatukan pandangan umat Islam hari ini dalam soal kaedah
perlaksanaan hukum tersebut.
Atau paling kurang, merapatkan jurang perselisihan pandangan berhubung soal ini.
Trend
semasa wacana hudud di negara ini memperlihatkan, pihak-pihak yang
memperkatakan tentang perlaksanaan hukum hudud atau yang berusaha
melaksanakannya, kurang memberi perhatian terhadap kaedah atau
pendekatan yang digunakan Nabi SAWdalam melaksanakan hukum itu.
Pemahaman berkenaan hukum Islam sangat penting kepada Muslim dan Non Muslim |
Trend ini sedikit sebanyak telah menyumbang kepada pelebaran jurang perbezaan pendapat berhubung soal ini.
Merujuk
kepada kaedah Nabi SAW melaksanakan hukum hudud, Qaradhawi telah
mengetengahkan satu fakta, yang barangkali boleh ‘mengejutkan’
sesetengah pihak.
Fakta itu
menyatakan, 'sebelum Nabi SAW melaksanakan hukum hudud, Baginda terlebih
dahulu menegakkan Islam secara keseluruhannya, yakni menegakkan
kehidupan Islam’.
Jelas
tersurat, fakta ini bermakna, perlaksanaan hukum hudud adalah peringkat
atau ‘projek’ terakhir dalam agenda perlaksanaan Islam.
Dalam
ungkapan yang lebih jelas-seperti yang dinyatakan Qaradhawi- “dasar
[berkenaan perlaksanaan hudud ialah] tidak dilaksanakan [hukum] hudud
melainkan apabila kita telah melaksanakan-seperti yang telah saya
katakan-ajaran-ajaran Islam keseluruhannya yang berkaitan akidah,
syariat, akhlak, tata susila dan nilai-nilai [murni], kita bangunkan
masyarakat Islam, dalam keadaan ini, kita laksanakan [hukum] hudud”.
Kenyataan
Qaradhawi ini secara tidak langsung menidakkan pandangan yang melihat
'perlaksanaan hudud' sebagai 'agenda teratas' dalam sesebuah negara
Islam.
Penegasan
ini sebaliknya menuntut sesebuah Negara Islam, melaksanakan hukum hakam
Islam dan tuntutan-tuntutan Islam yang lain terlebih dahulu, sebelum
mengambil langkah untuk melaksanakan hukum hudud.
Gambaran
yang jelas tentang kuantiti hukum hakam dan tuntutan-tuntutan Islam ini
boleh diperolehi melalui tinjauan ke atas pembahagian ulama terhadap
jenis-jenis hukum hakam Islam.
Syaikh
Abdul Wahab Khalaf umpamanya, membahagikan hukum hakam yang dinyatakan
al-Quran kepada tiga kategori induk, iaitu Hukum Hakam Akidah, Hukum
Hakam Akhlak dan Hukum Hakam Amali. Iaitu hukum hakam berkaitan
perbuatan manusia.
Hukum Hakam
Amali ini pula terbahagi kepada dua bahagian yang besar, iaitu Hukum
Hakam Ibadat dan Hukum Hakam Muamalat (transaksi).
Sementara
itu, hukum hakam Muamalat pula dipecahkan kepada 7 bahagian, iaitu Hukum
Hakam Kekeluargaan, Hukum Hakam Madani (sivil), Hukum Hakam Jenayah
(hudud, qisas dan takzir), Hukum Hakam Perundangan, Hukum Hakam
Kenegaraan, Hukum Hakam Antarabangsa dan Hukum Hakam Ekonomi (Abdul
Wahab Khalaf (1998), Ilmu Usul al-Feqh, Mansurah : Darul Kalimah,
ms.34-35).
Pembahagian
ini memperlihatkan dengan jelas kedudukan hukum hudud sebagai salah
satu juzuk daripada ‘binaan’ hukum hakam Islam yang besar, dan bukannya
keseluruhan hukum hakam Islam itu sendiri.
Sementara
kedudukannya dalam ‘jadual’ perlaksanaan pula ialah pada kedudukan atau
tertib terakhir, seperti yang telah dinyatakan Qaradhawi.
Pandangan
Qaradhawi ini turut dikongsi oleh Syaikh Muhammad Abdullah al-Khatib,
seorang tokoh terkenal pergerakan Ikhwanul Muslimin masa kini, yang juga
merupakan pengarang Risalah al-Ta'lim, Syarh Usul al-'Isyreen dan
lain-lain.
Dengan
ungkapan yang jelas, Muhammad Abdullah al-Khatib mengatakan,"hudud dalam
Islam...datang pada [kedudukan] penghujung [proses] pensyariatan
[hukum] kerana Islam lebih prihatin terhadap tangan manusia [daripada
dipotong akibat mencuri], kehormatan, hak milik dan kehidupan mereka
keseluruhannya".
Justeru,
beliau menolak dakwaaan sesetengah pihak yang mengatakan perlaksanaan
hukum hudud berada pada kedudukan teratas dalam ‘jadual perlaksanaan
Islam’ berbanding hukum hakam yang lain.
Beliau
menyatakan, "[hukum] hudud sebagaimana yang kamu lihat dengan
syarat-syaratnya yang ketat, dan dengan [syarat] menyediakan
keperluan-keperluan asas kepada setiap individu umat ini [sebelum
melaksanakannya], datang pada [kedudukan] penghujung hukum hakam [Islam
dari segi perlaksanaan], bukannya pada permulaannya, seperti yang
didakwa sesetengah [pihak]".
Qaradhawi
bagaimana pun tidak pula menyatakan dengan jelas, dalil yang menjadi
asas kepada pandangan beliau ini. Namun, boleh difahami daripada bicara
beliau ketika diwawancara oleh setesen satelit, al-Jazeera pada 10
Januari 2011 itu, dalilnya ialah waktu turun ayat-ayat yang
memerintahkan perlaksanaan hukuman-hukuman hudud, iaitu zina, qazaf,
mencuri, dan hirabah.
Menurut
beliau, ayat-ayat tersebut-yang memerintahkan perlaksanaan hukum hudud-
adalah antara ayat-ayat terakhir dan pertengahan dari segi urutan
penurunannya. Kedudukan pada tertib pertengahan dan terakhir ayat-ayat
ini dari segi urutan penurunan, membawa makna ia juga berada pada
kedudukan dan urutan yang sama dari segi perlaksanaan.
Oleh sebab
itu, beliau menyatakan, “sebelum dilaksanakan [hukum] hudud, beri makan
[terlebih dahulu] kepada orang yang lapar, sediakan pekerjaan kepada
penganggur, ajarkan orang yang jahil dan latih [para] pekerja. Mesti
dilakukan ini [semua] sebelum melaksanakan [hukum] hudud”.
Bagi menyokong pandangannya berhubung kaedah perlaksanaan hudud ini,
Qaradhawi juga dilihat berdalilkan dengan hakikat bahawa Islam tidak
beria-ia mahu menghukum manusia yang melakukan kesalahan hudud. Hakikat
ini adalah jelas kerana amalan Nabi SAW dan hadis-hadis Baginda sendiri
menyatakan hal ini.
Jika
demikian, umat Islam perlulah bergerak seiring dengan amalan Nabi SAW
dari segi mengelak mengenakan hukuman hudud, meskipun ke atas orang yang
datang membuat pengakuan secara sukarela.
Ini boleh
dilakukan dengan berusaha menghapuskan segala perkara yang boleh
mendorong manusia melakukan kesalahan hudud, seperti desakan, tekanan
dan keperluan hidup.
Dari sinilah, perlunya hukum hakam Islam berkaitan kewajipan menjaga
kebajikan rakyat, sifat kebersamaan dan apa sahaja yang menjurus ke arah
penghapusan dorongan-dorongan jahat itu, didahulukan sebelum
dilaksanakan hudud.
Dengan
berbuat demikian, umat Islam telah bergerak seiring dengan amalan Nabi
dari segi berusaha mengelak sedaya mungkin daripada mengenakan hukum
hudud ke atas pesalah.
Kesimpulannya,
kaedah perlaksanaan hukum hudud-seperti yang dijelaskan oleh
Qaradhawi-ialah mendahulukan perlaksanaan Islam secara keseluruhan
terlebih dahulu, sebelum melaksanakan hukum Allah itu.
Justeru,
dalam keadaan perlaksanaan Islam secara menyeluruh ini belum selesai
dalam sesebuah Negara Islam, hudud bukan sahaja tidak dilaksanakan,
bahkan tidak juga diwartakan sebagai undang-undang Negara yang boleh
dilaksanakan, sehinggalah urusan perlaksanaan Islam secara menyeluruh
tadi selesai dijayakan.
Demikianlah
yang difahami daripada penjelasan dan kenyataan-kenyataan Qaradhawi
yang turut disokong oleh Muhammad Abdullah al-Khatib, yang disertakan
petikannya dalam tulisan ini.
Pemahaman
ini nampaknya selaras dengan tindakan Syaidina Umar r.a menangguhkan
perlaksanaan hukum hudud secara total pada musim kelaparan, meskipun di
kalangan rakyatnya tentu ada orang yang kaya atau berada yang terselamat
daripada bencana kelaparan tersebut.
Tidak ada
pula pihak yang membantah tindakan beliau itu dengan berhujjah bahawa
hukum hudud perlu diteruskan seperti biasa, dengan membebaskan orang
yang sabit mencuri disebabkan kelaparan dan mengenakan hukuman hudud ke
atas orang yang terbukti mencuri bukan kerana desakan kelaparan.
Syaidina Umar tidak berbuat demikian. Sebaliknya beliau menangguhkan perlaksanaan hudud di musim kelaparan secara total.
Syaikh
Qaradahwi, dengan pandangannya berhubung kaedah perlaksanaan hukum hudud
ini, sesungguhnya telah membuat satu anjakan penting dalam diskusi dan
wacana hudud, iaitu membuka perbincangan berkenaan aspek berkaitan hukum
hudud yang tidak dibincangkan secara serius di negara ini, iaitu kaedah
perlaksanaan hukum hudud dalam masyarakat.
Semoga dengan pandangan tokoh besar Islam ini, wacana hudud di negara ini tidak terus dikurung atau dilihat dikurung dalam skopnya yang lama, yang hanya berlegar di sekitar kewajipan melaksanakan hukum hudud, keadilan hukum hudud, kesesuaiannya dalam masyarakat majmuk dan seumpamanya.
No comments:
Post a Comment