2 Ramadhan 1433H. [MOD] -
Assalamualaikum
dan salam sejahtera kepada para pembaca. Hari ini, Mat ingin memulakan
tulisan ini dengan menyampaikan dua buah hadith tentang kecintaan kepada
Rasulullah saw. Pertama, hadis yang masyhur diriwayatkan dalam
kitab-kitab ahli sunnah, di antaranya dalam Al-Targhib wal Takhib,
sebuah kitab hadis yang sangat popular di antara kita. Kedua, hadis yang
dikutip dari Bihar Al-Anwar, kitab hadis yang cukup besar dan menjadi
rujukan mazhab Ahlul Bayt.
Hadis
yang pertama menceritakan bahawa pada suatu hari ketika Rasulullah saw
sedang berbincang-bincang dengan para sahabatnya, seorang pemuda datang
mendekati Rasul sambil berkata, “Ya Rasulullah, aku mencintaimu.” Lalu
Rasulullah saw berkata: “Kalau begitu, bunuh bapakmu!” Pemuda itu pergi
untuk melaksanakan perintah Nabi. Kemudian Nabi memanggilnya kembali
seraya berkata, “Aku tidak diutuskan untuk menyuruh orang berbuat dosa.”
Aku hanya ingin tahu, apa betul kamu mencintai aku dengan kecintaan
yang sesungguhnya? ”
Tidak
lama selepas itu, pemuda ini jatuh sakit dan pengsan. Rasulullah saw
datang menjenguknya. Namun pemuda itu masih dalam keadaan tidak sedar.
Nabi berkata, “Nanti kalau anak muda ini bangun, beritahu aku.”
Rasululah saw kemudian kembali ke tempatnya. Lewat tengah malam pemuda
itu bangun. Yang pertama kali ia tanyakan ialah apakah Rasulullah saw
telah berkunjung kepadanya. Diceritakanlah kepada pemuda itu bahawa
Rasulullah saw bukan sahaja berkunjung, tapi beliau juga berpesan agar
diberitahu jika pemuda itu bangun. Pemuda itu berkata, “Tidak, jangan
beritahu Rasulullah saw. Bila Rasulullah harus pergi pada malam seperti
ini, aku khuatir orang-orang Yahudi akan mengganggunya di perjalanan.
“Segera setelah itu, pemuda itu menghembuskan nafasnya yang terakhir.
Pagi
hari selepas solat subuh, Rasulullah saw diberitahu tentang kematian
pemuda itu. Rasul datang melayat jenazah pemuda itu dan berdo’a dengan
do’a yang pendek tetapi sangat menyentuh hati, “Ya Allah, sambutlah
Thalhah di sisi-Mu, Thalhah tersenyum kepada-Mu dan Engkau tersenyum
kepadanya.”
Dengan
hal itu Nabi menggambarkan kepada kita, bahawa orang yang mencintainya
akan didoakan oleh Nabi untuk berjumpa dengan Allah swt. Allah akan
redha kepadanya dan dia redha kepada Allah, Radhiyyatan Mardhiyyah. Dia
tersenyum melihat Allah dan Allah tersenyum melihatnya.
Hadis
yang kedua mengisahkan seorang peniaga minyak goreng di Madinah. Setiap
kali dia hendak pergi, termasuk pergi ke pasar, dia selalu melewati
rumah Rasulullah saw. Dia selalu singgah di tempat itu sampai dia puas
memandang wajah Rasul.Setelah itu ia pergi ke pasar. Suatu saatetelah
melepaskan rindunya kepada Rasul, seperti biasanya dia pergi ke pasar.
Tapi tidak berapa lama selepas itu, dia datang lagi. Nabi terkejut
sehingga bertanya, “Kenapa kau balik lagi?” Dia menjawab, “Ya
Rasulullah, setelah saya sampai di pasar hati saya gelisah. Saya ingin
kembali lagi.Izinkan saya memandang Engkau sebentar saja untuk memuaskan
kerinduan saya. “Kemudian Rasul berbincang-bincang dengan orang itu.
Tidak
lama selepas itu Nabi tidak lagi melihat tukang minyak itu lewat di
depan rumahnya. Berhari-hari orang itu tidak lagi kelihatan batang
hidungnya di hadapan Rasulullah saw. Lalu Rasul mengajak
sahabat-sahabatnya untuk menjenguk dia.Berangkatlah mereka ke pasaran
dan mendapat khabar bahawa orang itu telah meninggal dunia. Rupanya
pertemuan sampai dua kali waktu itu merupakan isyarat bahawa dia tidak
boleh lagi memandang wajah Rasulullah saw.
Rasul
bertanya kepada orang-orang di pasar, “Bagaimana akhlak orang itu?”
Mereka berkata, “Orang itu peniaga yang sangat jujur. Cuma ada sedikit
sahaja, orang ini senang perempuan. “Kemudian Rasul berkata,” Sekiranya
orang itu dalam dagangnya agak lancung sedikit, Allah akan mengampuni
dosanya kerana kecintaannya kepadaku. “Tetapi orang itu sangat jujur dan
kecintaannya kepada Rasul dibuktikan dalam kejujurannya di dalam
berniaga.
Dua
hadis di atas menceritakan kepada kita tentang pentingnya mencintai
Rasulullah saw. Sudah sering kita mendengar hadis yang berbunyi, “Belum
beriman kamu sebelum aku lebih kamu cintai daripada dirimu, anak-anak
kamu, dan seluruh umat manusia.”
Kita
semua diperintahkan mencintai Rasulullah saw. Mencintai Rasul merupakan
sebahagian dari seluruh bangunan keislaman kita. Oleh kerana itu,
dahulu para ulama melakukan pelbagai cara agar kecintaan kepada Nabi
terus-menerus dibangkitkan. Di antaranya dengan menghias majlis-majlis
mereka dengan bacaan selawat, mengadakan peringatan maulid, dan
mengungkapkan kecintaan mereka dengan puisi-puisi, sehingga sepanjang
sejarah sudah terkumpul beribu-ribu puisi yang ditulis untuk mendedahkan
kecintaan kepada Rasululah saw.
Beberapa
waktu yang lalu di masjid Asy-Syifa, Universiti Diponegoro, saya
mengajak semua orang untuk kembali membangkitkan kecintaan kepada
junjungan kita Rasulullah saw. Ada orang yang bertanya kepada saya:
“Saya ingin mencintai Rasulullah, tapi apa yang harus saya lakukan
supaya kecintaan itu tertanam di dalam hati saya. Kalau saya ini
mencintai seorang perempuan, saya bayangkan wajahnya, rambutnya, dan
bibirnya supaya tumbuh kerinduan saya kepada perempuan itu.Adakah saya
perlu membayangkan wajah Rasululah saw, supaya saya boleh men-cintainya?
“Waktu itu saya menjawab:” Inilah bencana yang paling besar yang
menimpa kita sekarang ini. Kita hanya boleh mencintai sesuatu yang boleh
dilihat, diraba, dan disaksikan. Kita ini sama dengan orang-orang kafir
yang disebutkan dalam Al-Quran. Mereka hanya mencintai yang zahir saja,
mata mereka tidak dapat menembusi hal-hal yang bathiniyah.
Jadi,
kalau kita mahu mencintai, maka cinta kita hanya cinta fizikal saja,
cinta yang sensual. Kita tidak dididik untuk mencintai orang bukan
kerana tubuhnya. Di dalam ilmu percintaan, cinta kerana tubuh adalah
tahap cinta yang paling rendah. Para ahli jiwa mengatakan, cinta pertama
pada anak-anak adalah cinta pada sesuatu yang boleh dilihat. Menurut
Sigmund Freud, pertama kali seseorang mencintai ialah ketika dia
merasakan kenikmatan pada menyusu kepada ibunya. Itulah cinta yang
paling rendah. Makin dewasa orang itu, makin abstrak atau makin tidak
kelihatan cintanya.Sayang, nampaknya kedewasaan kita ini lambat.
Salah
satu ciri ketidakdewasaan kita adalah bila kita mencintai sesuatu, itu
disebabkan oleh hal-hal yang kukuh dan boleh dilihat. Kita cinta kepada
gunung, kerana kehijauannya yang boleh dilihat dan kesejukkan anginnya
yang boleh dirasakan. Bukan kerana keanggunannya dan misteri yang ada di
sebalik gunung itu.Kalau kita menceritakan laut, yang kita ceritakan
adalah gelombangnya, batu-batu karangnya, dan ikan-ikannya. Tidak kita
ceritakan keluasan samudera itu, kedahsyatannya, dan pengaruhnya kepada
jiwa kita. Sebab, semua hal itu terlalu abstrak dan kita terbiasa dengan
hal-hal yang kukuh.
Ketika
Pemilu, kita memilih parti bukan program-program. Kerana program
bersifat abstrak, tidak kelihatan. Kita jugamemilih bukan kerana
perilaku para politisinya, kerana perilaku itu tidak kelihatan.
Tapi
saya tidak akan menceritakan hal itu, saya akan membawa anda mencintai
Rasulullah saw dengan kecintaan yang lebih tinggi tingkatnya. Bukan
kecintaan fizikal atau jasmaniah. Kecintaan jasmaniah itu adalah
kecintaan ala ABG, yang tidak layak buat orang-orang dewasa seperti
kita.
Kalau
kita buka ayat Al-Quran, ketika Allah berkisah tentang Rasulullah saw,
tidak pernah diceritakan sifat-sifat jasmaniah Rasulullah saw. Al-Quran
selalu menceritakan sifat-sifat rohaniah Rasulullah saw. Bercerita
tentang akhlak Rasulullah saw, bukan penampilan fizikalnya.
Berbeza
dengan para sahabat. Kalau sahabat bercerita tentang Rasulullah saw
sering berupa penampilan fizikalnya. Misalnya diceritakan bahawa Rasul
itu kalau ketawa sampai kelihatan gusinya. Atau diceritakan tentang
titisan peluh Rasul. Siti Aisyah pernah terpesona dengan titisan peluh
di dahi Rasul, sampai dia berkata: “Ya Rasulullah, ingin saya bacakan
sebuah puisi kepada.” Lalu Siti Aisyah menuliskan puisinya dengan
mengutip syair seorang Arab tentang titisan keringatnya. Saya tidak
bermaksud mengatakan bahawa Siti Aisyah hanya mencintai Rasulullah saw
kerana jasmaninya.
Saya
ingin mengetengahkan satu ayat Al-Quran. Ada riwayat yang agak lucu
tentang ayat ini. Katanya selepas Al-Quran terkumpul dan tertulis pada
zaman Abu Bakar, seseorang berkata bahawa ada satu ayat yang hilang.
Pada waktu itu, seseorang yang mengumpul-kan ayat mesti membawa saksi
satu orang. Sehingga jumlah pengumpul ayat ada dua orang. Seseorang
berbicara, “Ada yang terlewat, satu ayat belum masuk ke situ.” Dia hanya
seorang diri, tidak mempunyai saksi. Namanya Khuzaimah bin Tsabit. Lalu
orang-orang berkata, “Kesaksian Khuzaimah bin Tsabit dikira menjadi
dua, kerana hanya dia yang mengetahui ayat Al-Quran ini.”
Lepas
dari persoalan hadis ini sahih atu tidak, ayat itu bercerita tentang
akhlak Rasullullah saw dan ayat itu sering menjadi wirid kita semua.
Mungkin ini juga merupakan cara agar kita mampu memasukkan akhlak itu
dalam kehidupan kita.Ayat itu berbunyi, “Laqad Jâ’akum Rasûlum min
anfusikum …” (Surah al-Taubah 128).Menurut Fakhrur Razi, kata anfusikum
menurut qira’at nabi saw, qira’at Fatimah as, dan qira’at Aisyah dari
Ibnu Abbas as harus dibaca Anfasikum. Dibacanya difathahkan bukan
didhammahkan. Hal ini akan kita ceritakan kemudian.
Fakhrur
Razi menjelaskan ada empat sifat Nabi yang tergambar dalam Surah
At-Taubah ayat 128. Pertama, min anfusikum, dari kalangan sendiri. Nabi
berasal dari sesama manusia seperti kamu. Nabi yang datang itu bukanlah
Nabi yang datang sebagai makhluk ghaib, bukan pula Superman, tapi Nabi
yang datang dari tengah-tengah manusia. Bahkan Nabi diperintahkan untuk
berkata bahawa Nabi adalah manusia seperti kita semua, seperti dalam
ayat “Qul innama ana basyârum mitslukum …” (Surah Al-Kahfi 110) Nabi
adalah manusia biasa. Kalau ia berjalan, ada bayang-bayang badannya.
Kalau terkena panas matahari, berkeringat kulitnya.Kalau terkena anak
panah, berdarah tubuhnya. Ia bukan manusia istimewa dari segi
jasmaniahnya, ia pun merasakan lapar dan dahaga. Al-Qur’an menegaskan
bahawa kehidupan Nabi itu sama seperti kehidupan manusia biasa. Nabi
dapat merasakan kepedihan dan penderitaan seperti manusia biasa yang
mendapatkan musibah.
Dalam
qira’at Min Anfasikum, diterangkan bahawa kata Anfas mengandungi erti
yang paling mulia. Jadi ayat ini bererti, “Sudah datang di antara kamu
seorang Rasul yang paling mulia.” Ertinya Rasulullah diakui
kemuliaannya, bahkan sebelum Rasul membawa ajaran Islam. Dia adalah
orang yang paling baik di tengah-tengah masyarakatnya dilihat dari segi
akhlaknya. Sebahagian orang ada yang menyebutkan bahawa Rasulullah
berasal dari kabilah yang paling baik. Jadi sifat pertama nabi adalah
yang paling mulia akhlaknya, sampai orang-orang di sekitarnya memberi
gelar Al-Amin, orang yang dipercayai.
Sifat
kedua-dua Nabi ialah, berat hatinya melihat penderitaan umat manusia.
Para ahli tafsir mengatakan yang dimaksudkan dengan berat hati Nabi
ialah kalau manusia menemui hal-hal yang tidak enak. Dalam riwayat yang
lain, yang diertikan dengan berat hati Rasul ialah jika orang Islam
berbuat dosa kepada Allah. Dalam sebuah hadis, diriwayatkan bahawa
sampai sekarang Rasulullah masih dapat melihat perbuatan-perbuatan kita
dan Rasul akan menderita jika melihat kita berbuat dosa. Kerana beliau
sangat ingin supaya kita memperoleh petunjuk Allah. Bahkan Rasul sampai
bersujud di hadapan Allah agar diizinkan untuk dapat memberi syafaat
kepada umatnya.
Jalaluddin
Rumi bercerita dalam salah satu syairnya yang dibukukan dalam
Al-Matsnawi tentang Rasulullah saw. Pada suatu hari di masjid, Rasul
kedatangan serombongan kafir yang meminta untuk bertamu. Mereka berkata,
“Kami ini datang dari jarak yang jauh, kami ingin bertamu kepada
Engkau, Ya Rasulullah.” Lalu Rasul membawa para tetamu tersebut kepada
para sahabatnya. Salah seorang kafir yang bertubuh besar seperti raksasa
tertinggal di masjid, kerana tidak ada seorang sahabat pun yang mahu
menerimanya. Dalam syair itu disebutkan, ia tertinggal di masjid seperti
tertinggalnya ampas di dalam gelas. Mungkin para sahabat takut menjamu
dia, kerana membayangkan harus menyediakan bekas yang sangat besar.
Lalu
Rasul membawa dan menempatkannya di sebuah rumah. Dia diberi jamuan
susu dengan mendatangkan tiga ekor kambing dan seluruh susu itu habis
diminumnya. Dia juga menghabiskan makanan untuk lapan belas orang,
sampai orang yang ditugaskan melayani dia jengkel. Akhirnya pegawai itu
menguncinya di dalam. Tengah malam, orang kafir itu menderita sakit
perut. Dia hendak membuka pintu tapi pintu itu terkunci. Ketika rasa
sakit tidak tertahankan lagi, akhirnya orang itu mengeluarkan kotoran di
rumah itu.
Setelah
itu, ia merasa malu dan terhina. Seluruh perasaan bergolak dalam
fikirannya.Dia menunggu sampai menjelang subuh dan berharap ada orang
yang akan membuka pintu. Pada saat subuh dia mendengar pintu itu
terbuka, segera saja dia lari keluar. Yang membuka pintu itu adalah
Rasulullah saw.
Rasul
tahu apa yang terjadi kepada orang kafir itu. Ketika Rasul membuka
pintu itu, Rasul sengaja bersembunyi agar orang kafir itu tidak merasa
malu untuk meninggalkan tempat tersebut.
Ketika
orang kafir itu sudah pergi jauh, dia teringat bahawa azimatnya
tertinggal di rumah itu. Jalaluddin Rumi berkata, “Kerasukan mengalahkan
rasa malunya.Keinginan untuk mendapatkan barang yang berharga
menghilangkan rasa malunya. “Akhirnya dia kembali ke rumah itu.
Sementara
itu, seorang sahabat membawa tikar yang dikotori oleh orang kafir itu
kepada Rasul, “Ya Rasulullah, lihat apa yang dilakukan oleh orang kafir
itu!” Kemudian Rasul berkata, “Ambilkan wadah, biar aku bersihkan.” Para
sahabat meloncat dan berkata, “ ya Rasulullah, engkau adalah Sayyidul
Anam. Tanpa engkau tidak akan diciptakan seluruh alam semesta ini.
Biarlah kami yang membersihkan kotoran ini. Tidak layak tangan yang
mulia seperti tangan membersihkan kotoran ini. “” Tidak, “kata Rasul,”
ini adalah kehormatan bagiku. “Para sahabat berkata,” Wahai Nabi yang
namanya dijadikan sumpah kehormatan oleh Allah, kami ini diciptakan
untuk berkhidmat kepadamu. Kalau engkau melakukan ini, maka apalah
ertinya kami ini. ”
Begitu
orang kafir itu datang ke tempat itu, dia melihat tangan Rasulullah saw
yang mulia sedang membersihkan kotoran yang ditinggalkannya. Orang
kafir tidak sanggup menahan emosinya. Ia memukul-mukul kepalanya sambil
berkata, “Hai kepala yang tidak mempunyai pengetahuan.” Dia
memukul-mukul dadanya sambil berkata, “Wahai hati yang tidak pernah
memperoleh fail cahaya.” Dia bergetar ketakutan menahan rasa malu yang
luar biasa. Kemudi-an Rasul menepuk bahunya menenangkan dia. Singkat
cerita, orang kafir itu masuk Islam.
Boleh
jadi cerita Jalaluddin Rumi ini adalah sebuah metafora. Suatu lambang
bahawa kedatangan Rasul adalah untuk membersihkan kotoran dan noda-noda
yang ada pada diri kita. Betapa banyaknya kaum muslimin menodai rumah
Rasul dengan kemaksiatan dan akhlak yang buruk. Kita ini sama dengan
orang kafir yang menaburkan kotoran di rumah Rasul yang suci. Bezanya
ialah, kita percaya kerana kecintaan Nabi kepada kita, Rasul akan
menghulurkan syafaatnya kepada kita.Derita kita adalah juga derita
Rasul. Kerana itu, jangan ragu-ragu untuk datang meminta syafaatnya dan
bersimpuh di hadapan Nabi sambil mengucapkan, “Yâ Abal Qasim, Ya
Rasulallah, Yâ wajihan ‘indallah, Isyfa’lanâ’ indallah.”
Terlalu
banyak kotoran yang kita taburkan di rumah Nabi yang mulia. Seperti
tertulis dalam sebuah puisi Iqbal. Ketika sakit keras, Iqbal pernah
berdoa: “Ya Allah kalau Engkau adili aku di hari kiamat nanti, jangan
dampingkan aku di samping Nabi Al-Musthafa. Kerana aku malu mengaku
sebagai umatnya padahal hidupku bergelumang dalam dosa. ”
Kita
sebenarnya perlu malu seperti malunya orang kafir itu. Kita datang
berziarah kepada Rasul di bulan Maulid ini dengan membawa seluruh
kemaksiatan. Kita sudah banyak mengotori rumah Rasul yang mulia dengan
akhlak yang tercela. Tapi kita percaya bahawa Nabi mendengar jeritan
kita. Kita sedari kejelekan akhlak-akhlak kita dan kita malu bertemu
dengan Rasul dengan membawa dosa. Tetapi kita percaya bahawa kita
menantikan tepukan tangan Rasul untuk mententeramkan batin kita dan
mengharapkan syafaatnya.
Sifat
ketiga Rasullullah saw, ialah bahawa ia sangat ingin agar kaum muslimin
memperoleh kebaikan. Ia ingin memberikan petunjuk kepada umatnya.
Keinginan untuk memberikan petunjuk kepada kita begitu besar, sehingga
Rasul bersedia memikul seluruh penderitaan dalam berdakwah.
Adapun
sifat keempat Rasulullah saw, ialah bahawa ia sangat penyantun dan
penyayang kepada kaum mukminin. Menurut para ahli tafsir, belum pernah
Allah menghimpunkan dua nama-Nya sekaligus pada nama seorang Nabi,
kecuali kepada Nabi Muhammad saw. Nama-nama yang dimaksudkan ialah nama
Raûfur Rahîm.
Raûfur
Rahîm itu adalah nama Allah. Nama itu pun dinisbahkan Allah kepada
Rasulullah. Menurut sebahagian ulama, Raûfun ertinya penyayang dan Rahîm
ertinya pengasih. Jika kedua-dua kata itu digabungkan dalam satu
tempat, maka ertinya berbeza. Menurut sebahagian ahli tafsir, nama itu
bererti sifat Nabi yang penyayang tidak hanya kepada orang yang taat
kepadanya, tapi juga penyayang kepada orang yang berbuat dosa. Nabi
melihat amal kita setiap hari. Beliau berduka cita melihat amal-amal
kita yang buruk.
Dalam
riwayat yang lain, Rasul itu Raûfun Liman Râ’ah, Raĥīmun Liman Lam
yarah.Ertinya, Rasul itu penyayang kepada orang yang pernah berjumpa
dengannya dan juga penyayang kepada orang yang tidak pernah berjumpa
dengannya. Suatu hari Rasul berkata, “Alangkah rindunya aku untuk
berjumpa dengan ikhwani.” Para sahabat bertanya, “Bukankah kami ini
ikhwânuka.” “Tidak,” jawab Rasul, “kalian ini sahabat-sahabatku.
Saudara-saudaraku adalah orang yang tidak pernah berjumpa denganku, tapi
membenarkanku dan beriman kepadaku. “Rasul sangat sayang kepada orang
yang tidak pernah berjumpa dengan Rasul tetapi beriman kepadanya.
Di
dalam Tafsir al-Durrul Mantsur, diriwayatkan sebagai berikut,
“Berbahagialah orang yang beriman kepadaku, padahal tidak pernah
berjumpa denganku.” Rasul menye-butnya sampai tiga kali. Rasul juga
sayang bukan hanya kepada orang Islam sahaja, tetapi juga kepada orang
kafir.
Saya
akan menceritakan hadis lain. Diriwayatkan bahawa ketika Rasul
berdakwah di Thaif, Rasul dilempari batu sehingga tubuhnya berdarah.
Kemudian Rasul berlindung di kebun Uthbah bin Rabi’ah. Rasul berdo’a
dengan do’a yang sangat mengharukan.Rasul memanggil Allah dengan ucapan,
“Wahai yang melindungi orang-orang yang tertindas, kepada siapa Engkau
akan serahkan aku, kepada saudara jauh yang mengusir aku?” Kemudian
datang malaikat Jibril dan berkata: “Ya Muhammad, ini Tuhanmu
menyampaikan salam kepadamu. Dan ini malaikat yang mengurus
gunung-gunung, diperintah Allah untuk mematuhi semua perintahmu. Dan dia
tidak akan melakukan apa-apa kecuali atas perintahmu. “Lalu malaikat
dan gunung berkata kepada Nabi,” Allah memerintahkan aku untuk
berkhidmat kepadamu. Jika engkau mahu, biarlah aku jatuhkan gunung itu
kepada mereka. “Namun Nabi berucap,” Hai malaikat dan gunung, aku datang
kepada mereka kerana aku berharap mudah-mudahan akan keluar dari
keturunan mereka orang-orang yang mengucapkan kalimah Lailaha illallah.
“Nabi tidak mau menurunkan azab kepada mereka. Nabi berharap kalau pun
mereka tidak beriman, keturunan mereka nanti akan beriman.Kemudian
berkata para malaikat dan gunung, “Engkau seperti disebut oleh Tuhanmu,
sangat penyantun dan penyayang.”
Kasih
sayangnya tidak terhad kepada umatnya. Perasaan cinta kita kepada Nabi
tidak setanding dengan besarnya kecintaan Nabi kepada kita semua.
Kecintaan Nabi terhadap orang-orang yang menderita begitu besar. Menurut
Siti Aisyah, Nabi tidak makan selama tiga hari berturut-turut dalam
keadaan kenyang. Ketika Aisyah bertanya apa sebabnya, Nabi menjawab,
“Selama masih ada ahli shufah-orang-orang miskin yang kelaparan di
sekitar masjid-saya tidak akan makan kenyang.” Dan itu tidak cukup hanya
pada saat itu, Nabi juga memikirkan umatnya di kemudian hari.Beliau
khuatir ada umatnya yang makan kenyang sementara tetangga di sekitarnya
kelaparan.
Kerana
itu, Nabi berpesan, “Tidak beriman kamu, jika kamu tidur dalam keadaan
kenyang sementara tetanggamu kelaparan.” Nabi pun berkata, “Orang yang
senang membantu melepaskan penderitaan orang lain, akan sentiasa
mendapat bantuan Allah swt.” Empat sifat Rasulullah kepada umatnya, yang
sangat luar biasa.
Marilah
kita kenang kecintaan Rasulullah yang agung kepada kita dan
bandingkanlah apa yang boleh membuktikan kecintaan kita kepadanya.
Sekarang kita bertanya, sudah sejauh mana kita mengikuti sunnah
Rasulullah saw? Bolehkah akhlak kita seperti akhlak Nabi sebagaimana
yang disebut dalam surah Al-Taubah 128? Bagai-mana kita dapat ikut
merasakan penderitaan orang-orang di sekitar kita?Bagaimana kita menjadi
orang yang berusaha agar orang-orang lain itu hidup bahagia dan
memperoleh petunjuk Allah? Bagaimana kita menumbuh-kan sikap Raûfur
Rahîm di dalam diri kita seperti Rasulullah saw contohkan kepada kita?
Marilah
kita sebarkan kecintaan kepada Rasulullah saw di dalam diri kita,
keluarga kita, dan pada masyarakat di sekitar kita. Akhirul kalam, yang
harus selalu kita ingatkan pada diri kita adalah misi Rasulullah yang
paling utama, iaitu misi akhlak yang mulia. Tidak ada artinya
menisbahkan diri kita kepada Rasulullah saw tanpa memelihara akhlak yang
mulia. Hendaknya kita selalu malu untuk mengucapkan selawat kepada
junjungan kita, sementara di belakang kita penuh dengan dosa dan
maksiat. Kita telah mengotori rumah Rasulullah saw dengan akhlak buruk
kita.
No comments:
Post a Comment