Monday 22 April 2013

Wan Zack, Nazirul Naim timba ilmu di Jepun




WAN ZACK (depan, kanan) dan Nazirul (belakang) gigih menjalani latihan bersama FC Ryukyu sebaik tiba di Okinawa, Jepun bulan lalu.


"BETAPA berat mata memandang, berat lagi bahu memikul".
Itu mungkin perumpamaan tepat untuk menggambarkan kesungguhan serta keazaman dua pemain negara, Wan Zack Haikal Wan Nor dan Nazirul Naim Che Hashim dalam mengharungi karier bersama kelab Divisyen Ketiga Liga Bola Sepak Jepun (Liga J), FC Ryukyu.
Mungkin tidak keterlaluan untuk mengatakan bahawa kedua-dua pemain ini masih lagi memerlukan sokongan terutama daripada masyarakat tempatan sebagai usaha menyemarakkan lagi semangat mereka untuk terus mempamerkan aksi cemerlang di bumi Samurai Biru itu.
Masakan tidak, daripada riak wajah kedua-dua pemain itu, jelas terpancar kegembiraan ketika menyambut sekumpulan media Malaysia yang datang melawat mereka di kediaman mereka berhampiran dengan kota Okinawa.
Bagi Wan Zack, pemain kelahiran Pahang itu tidak berselindung apabila mendedahkan bahawa dia memang merindui suasana di tanah air terutama masakan Malaysia selepas hampir sebulan berada di Okinawa.
Begitupun, dia tidak mahu menjadikan alasan tersebut sebagai halangan untuk mengharumkan nama negara di bumi Jepun.
"Tipulah kalau saya kata tidak merindui suasana di Malaysia. Sejujurnya, perkara paling saya rindui adalah masakan Malaysia selain suasana bersantai bersama keluarga.
"Jika di Malaysia, saya masih ada masa untuk meluang- kan masa bersama keluarga tetapi di sini, kami akan terus balik ke rumah sebaik habis sesi latihan.
"Bagaimanapun, saya bersama Nazi- rul harus berdikari kerana kami menyedari bahawa ia merupakan tanggungjawab untuk menjayakan cita-cita pemain negara mempamerkan aksi cemerlang di pentas Asia.
"Saya menyedari ia bukan satu tugas mudah beraksi di luar negara.
"Sudah pasti kami berdua memerlukan sokongan penuh daripada rakyat Malaysia kerana merekalah inspirasi kami untuk terus memberikan aksi terbaik di Jepun," katanya ketika ditemui di kediamannya baru-baru ini.
Nazirul Naim, 19, yang turut bersetuju dengan pendapat Wan Zack, memberi- tahu, dia sedang berusaha untuk menye- suaikan diri dengan persekitaran di bumi Jepun.
Jelasnya, dia bersama Wan Zack yakin bahawa masalah terutama dari segi faktor pemakanan akan diatasi dengan baik.
"Buat masa ini, kami akan ke pasar dengan membeli ikan, sayur-sayuran serta barangan lain seperti telur untuk hidangan harian.
"Pada awalnya, kami agak kekok memandangkan pengalaman mentah dalam bidang masakan, namun lama-kelamaan kami berdua berjaya menyesuaikan diri sepanjang tiga minggu berada di sini (Okinawa).
"Begitupun, kami akhirnya berjaya menyesuaikan diri dengan makanan harian dan Naib Presiden FC Ryukyu, Sotaro Shinoda juga banyak membantu kami," katanya.


No comments:

Post a Comment